1. Kas ir uztura speciālists un kāpēc pie viņa ir jāvēršas?

Uztura speciālists ir ārstniecības persona ar augstāko medicīnisko izglītību, kas nodarbojas ar iedzīvotāju veselības veicināšanu, pielietojot uztura terapiju. Uztura speciālistam ir noteiktas zināšanas pārtikas ķīmijā un cilvēka fizioloģijā, kas ļauj profesionāli sabalansēt ēšanas paradumus, izvērtējot katra klienta veselības stāvokli, ēšanas ieradumus, vecumu, kā arī fiziskās aktivitātes. Uztura speciālista konsultācija ir īpaši noderīga tiem, kas vēlas nomest/uzņemt svaru, bet ļoti rekomendēta ikvienam, kas rūpējas par savu veselību!

Konsultācijas laikā speciālists:

  • Noskaidros informāciju par pacienta veselības stāvokli, fizisko aktivitāšu līmeni, ēšanas paradumiem un slimības vēsturi
  • Veiks ķermeņa antropometrisko analīzi (ĶMI, vidukļa-gurnu attiecību)
  • Noteiks ķermeņa kompozīciju (muskuļu/tauku/ūdens sadalījumu ķermenī)
  • Analizēs esošo ēdienkarti un izskaidros iespējamās kļūdas tajā
  • Izskaidros veselīga un sabalansēta uztura pamatprincipus, svara korekcijas un kontroles metodes
  • Atradīs individuālus risinājumus katra klienta vajadzībām un vēlmēm
  • Sniegs atbildes uz jautājumiem par uzturu un veselīgo dzīves veidu
  1. Kādām iedzīvotāju grupām ir jāpievērš lielāka uzmanība sabalansētam uzturam?

Nenoliedazmi, ka veselīgs un sabalansēts uzturs ir nepieciešams ikvienam. Tomēr noteiktām iedzīvotāju grupām – bērniem un jauniešiem, grūtniecēm un tiem, kas plāno grūtniecību, sievietēm laktācijas periodā, menopauzes laikā, senioriem, kā arī sportistiem – pareizā uztura izvēle ir īpaši svarīga.

  1. Vai uztura principi atšķirsies atkarībā no maniem mērķiem?

Protams, sportistam, vai cilvēkam, kas plāno nomest/pieņemties svarā būs atšķirības arī ēdienkartes plānošanā. Piemēram, aktīviem sportistiem būs paaugstinātās prasības pēc enerģijas un visām uzturvielu grupām noteiktās proporcijās. Savukārt svara zaudēšanas laikā īpaša uzmanība jāpievērš olbaltumvielu daudzumam uzturā, kā arī ūdens un sāls daudzumam tajā. Dažādu hronisku slimību profilaksē ir noteiktas nianses, kas ir jāievēro, lai uzturētu veselību (plašākas uztura rekomendācijas slimību profilaksē pieejamas zemāk).

  1. Kāds ir “Uztura terapijas” ilgums?

Mēs, cilvēki, esam būtnes, kam gribās sasniegt mēŗķi uzreiz ? Tomēr ir jāatcerās, ka viss vērtīgākais nekad nepadodas ātri un bez piepūlēm. Īpaši tas attiecās uz uztura paradumu maiņu, kurai ir jābūt pakāpeniskai, lai tā būtu patiešām efektīva. Ieviešot jaunumus diētā, cilvēkam parasti parādās grūtības un jautājumi to īstenošanas procesā, kas ir tikai normāli. Tieši tāpēc ir svarīgi palikt kontaktā ar profesionālu pēc pirmās konsultācijas, jo uztura speciālists palīdzēs ievest neplānotas korekcijas, pielāgojoties katra klienta īpatnībām, kā arī analizēt dinamiku un sniegt atbalstu, kopā tuvojoties mērķa sasniegšanai un tā uzturēšanai.

  1. Kādas ir vispārīgās uztura rekomendācijas?

Uztura rekomendāciju pamatā ir balanss starp uzņemto un patērēto enerģijas daudzumu, kā arī ļoti svarīgs ir uzņemtais šķidruma daudzums (optimālais diennakts daudzums – 1,5-2 litri).

  • Graudaugu produktu (t.sk. kartupeļu) ieteicamais daudzums ir 4 porcijas dienā (viena porcija ir 2-3 maizes šķēles/viens vidējā lieluma kartupelis), uzsvaru jaliek uz pilngraudu produktiem
  • Dārzeņu, augļu un ogu ieteicamais daudzums – vismaz 400 g dienā, no kā pusei vēlams būt svaigā veidā
  • Piena produktu vēlamais daudzums dienā ir 2-3 glāzes piena vai skābpiena dzērienu
  • Ieteicams ikdienā lietot tādus olbaltumvielu produktus kā pākšaugi, zirņi, olas
  • Rekomendējams liesas gaļas lietošanas daudzums ir 2-4 reizes nedēļā (300-600 g nedēļā)
  • Ieteicamais zivs lietošanas biežums – vismaz 2 reizes nedēļā
  • Ir ieteicams ikdienā lietot nedaudz tauku un eļļu, liekot uzsvaru uz veselīgiem taukiem – eļļām, kas bagātas ar omega-3, omega-6 taukskābēm, piemēram – zivju eļļa, olīveļļa, rapšu eļļa
  • Ieteicams ierobežot uzturā sāli, cukuru un tos saturošos produktus

Ļoti svarīgi ikdienā uzturu dažādot, jo katrs produkts satur citādākus vitamīnus un minerālvielas, bet kopumā tie nodrošinās organismu ar visām nepieciešamām uzturvielām. Svarīgs ir arī ēšanas režīms – ieteicams ēst biežāk un nelielām porcijām (optimāli t.i. 3-5 ēdienreizes/dienā).

  1. Vai ir iespējams nodrošināt organismu ar visām nepieciešamām uzturvielām, lietojot veģetāru/vegānisku uzturu?

Dažādu apsvērumu dēļ cilvēki nevar/nevēlās lietot uzturā noteiktas produktu grupas. Tas nozīmē tikai to, ka vegāniem un veģetāriešiem ir uzmanīgāk jāseko savai ēdienkartei. Ir absolūti reāli nodrošināt organismu ar visām nepieciešamām uzturvielām, nelietojot dzīvnieku izcelsmes produktus. Tomēr, lai būtu pilnīgi drošam par savu veselību, ir ieteicama uztura speciālista vai dietologa konsultācija.